Myślenie i język we współczesnej filozofii amerykańskiej i brytyjskiej

Zapraszamy na konwersatorium prowadzone przez Tadeusza Ciecierskiego w roku akademickim 2005/2006, w poniedziałki o godz. 17.15 – Sala Konferencyjna OBTA, ul. Nowy Świat 69.

Pierwsze spotkanie: 10 października

Zgodnie z uchodzącym za klasyczny podziałem, zwykło odróżniać się intencjonalność stanów umysłowych od intencjonalności właściwej niektórym wyrażeniom językowym. Relacje między dwoma typami intencjonalności były i są przedmiotem jednej z najciekawszych dyskusji w powojennej filozofii analitycznej. Dyskusja ta wiąże się w sposób ciekawy z takimi tematami filozoficznymi jak: rola przyczynowości w semantyce, sposoby identyfikacji przedmiotów, rozróżnienie nastawień sądzeniowych de dicto i nastawień sądzeniowych de re, rola treści przekonań w teorii działania i filozofii umysłu, teoretyczny charakter pojęć mentalnych, znaczenie kontekstu pragmatycznego dla filozofii myślenia (teorii poznania i filozofii umysłu), miejsce possibiliów oraz pojęć modalnych w teorii treści. Przedmiotem szczegółowej lektury na zajęciach będę prace Wilfrida Sellarsa, Rodericka Chisholma, Roberta Stalnakera i Garetha Evansa.

Teksty:

  1.  Wilfrid Sellars Realism and the new way of words, [w:] „Pure Pragmatics and Possible Worlds. The Early Essays of Wilfrid Sellars”, Ridgeview 1980.
  2. Wilfrid Sellars Being and being known, [w:] „Science, Perception and Reality”, Ridgeview 1991
  3. Wilfrid Sellars Empiricism and the philosophy of mind, [w:] „Science, Perception and Reality”, Ridgeview 1991
  4. Wilfrid Sellars Language as thought and language as communication, Philosophy and Phenomenological Research, 4, 1969.
  5. Wilfrid Sellars/ Roderick Chisholm – korespondencja na temat pojęcia intencjonalności
  6. Robert Stalnaker “Inquiry” (fragmenty), MIT Press, 1984.
  7. Robert Stalnaker Indexical Belief, [w:] „Context and Content”, Oxford 1998.
  8. Gareth Evans Przyczynowa teoria nazw, [w:] „Filozofia języka”, Aletheia 1993.
  9. Gareth Evans “Varieties of Reference”, Oxford 1982.
Tadeusz Ciecierski
Ten wpis został opublikowany w kategorii Wydarzenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.